Click Promotion !!!

Many Free Gift and Good News is waiting you. PLEASE CLICK !

Tuesday, February 11, 2014

PBS dikaji semula - TPM

Oleh    NAZMIL NASIRUDDIN


Muhyiddin Yassin beramah mesra dengan sebahagian guru dalam satu majlis perjumpaan membincangkan isu-isu berkaitan pelaksanaan PBS di SMK Putrajaya Presint 8 (1), semalam.

PUTRAJAYA 11 Feb. - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Pendidikan akan mengkaji semula pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) secara menyeluruh ekoran terdapat pelbagai masalah yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan sistem tersebut.
Menurut Timbalan Perdana Menteri, antara masalah itu ialah berhubung sambungan sistem capaian dan penggunaan alat merekodkan prestasi pencapaian yang tidak dapat dilaksanakan dengan baik.
"Sama ada PBS akan ditangguh atau diteruskan akan diputuskan dalam satu mesyuarat yang bakal diadakan dalam masa terdekat," katanya yang juga Menteri Pendidikan dalam sidang akhbar, di sini hari ini.
Beliau sebelum itu mengadakan pertemuan dengan para guru untuk mendengar masalah berhubung pelaksanaan PBS di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Presint 8(1) di sini.
Yang turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr. Madinah Mohamad.
Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, capaian kepada sistem pengurusan dan pentaksiran berasaskan sekolah (SPPBS) telah ditangguhkan sejak akhir November tahun lalu bagi menyelesaikan isu-isu yang berbangkit.
"Kita fikir perlu dan sesuai untuk menangguhkan seketika sehingga sistem tersebut boleh beroperasi secara kemas dan lancar," katanya.
Sementara itu, beliau berkata, kementerian akan sentiasa memastikan apa sahaja sistem yang diperkenalkan dapat membantu meningkatkan pencapaian proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
"Jadi kalau ada isu tertentu yang berbangkit, maka saya fikir wajar untuk dikaji dan diteliti.
"Sebab itu kita turun ke padang hari ini untuk mendapatkan maklumat secara langsung sebagai pengalaman yang boleh kita manfaatkan nanti," katanya.

No comments:

Post a Comment